Wednesday, May 12, 2010

Alahai napela setan ni bertenggek kat mate. Rase Mengantuk Kenape???

Hmmm kalau cakap pasal tido semue kawan2 aku percaya aku jenis kuat tido. bayangkanlah tengah taip2 kije kt komputer pun leh tertido, tengah sembahyang pun leh tertido, tengah drive pun leh tertido...hai semue la..

klu aku dah ngntuk memang tak leh handle...sorong makanan sedap2 pun aku tak heran janji dapat tido sekejap pun jadikla.pastu pesan kt depa tinggalkan untuk aku huhuhu..sekarang dah tak leh mengantuk or tertido dalam keta sebab bawak jiha kan so kene ader full concentration...


Ape ek yang menyebabkan kita mengantuk nie..jom kita tengok aper punca2 yang menyebabkan aku mengantuk...
1. mungkin sebab kita kurang tido.
2. klu meeting panjang berjela...
3. terlalu kenyang makan..

Sains mengatakan kerana kekurangan oksigen didalam otak maka kita cepat mengantuk...eh ye ker,..Dalam Islam kita diberitahu bahawa klu kiter ngantuk tu banyak la setan yang bertenggek kat mate hasut tidorlah tidorlah..Bile mengantuk senang jerk sebenarnyer, klu ngntok tido la..bagi orang yang mcm aku ni klu ngntuk waktu tengahari tido la beberape minit pastu segarlah semula..sebenarnyer badan kiter ni letih perlukan rehat..mate pulak asyik tengok pc jerk mane tak ngantuk nyer...

Kat sini saya nk share dengan kawan2...korang pun asyik ngntuk jerk aku bg petua ni cube korang pakai...

CARA2 NK HILANGKAN NGANTUK

1. Tido kene cukup beb. 
Berapa jam? 5 jam semalam sudah memadai - dari jam 12.30 tengah malam hingga 5.30 pagi. tapi kalo dh dedo 12 jam pun jalan... mcm hubby aku ni klu die tak tido semalaman die balas esoknyer 12 jam sampai tak reti2 bangun. tapi purata kene tido 7 jam supaya  badan kita berfungsi dengan baik pada keesokan harinya.badan pun nk kene service yang cukup oith..klu tido yang tak cukup mcm aku ni mule la mate tu cengkung mcm orang sakit....





2. Klu yang ngantuk gila baban tu waktu tengahari korang kene tido penting untuk proses pemulihan terhadap kecederaan otak hahaha otak pun cedera ma banyak sangat input yang masuk..tapi dalam Islam kita disaranakan sunnat klu tido sebelum waktu Zohor (tidur Qailullah - ini sunah Rasulullah SAW). 1 jam tidur Qailullah menyamai 3 jam tidur malam.

3. Bila tengah bekerja kiter kene buat 2 kerja:
a) Kerja utama - biasa la dokumen2 yang boss aku nak
b) Kerja sokongan yang aktif- hahahah ape lagi korang mesti selalu FB pastu ketawa terkekeh sorang2kan hahah...

Asal ngantuk jerk, terus buat kerja sokongan. Contoh kerja sokongan:
a) Mencari rujukan. rujukan yang ni klu aku ngantuk aku rujuk kat kawan2 ader saper2 yang ader makanan tak ngntuk nie...konon nk nguyah2...b) Menyusun fail atau data - hahah klu aku tibe2 rajin buat filling tu means aku ngantuk la tu...c) Bangun dan berkomunikasi sebentar dengan kawan atau rakan sejawat - aper lagi kacau2 la depa...wakakakad) Mencari bahan dari Internet - ni bahan FB/Blog hahaha aku tau sangat...

**tapi kadang aku serius kije.....
 4. Lakukan aktiviti yang memerlukan pergerakan seperti:
a) Melakukan kerja sambil berdiri atau berjalan.- aku klu ngntuk jalan ngi pantry dengan lemah gemalai buat air panas..kopi ker milo ker.....pastu bace paper...pastu tengok luar hujan ke tak...huhuhuhub) Melihat pemandangan hijau yang saujana melalui tingkap atau keluar bangunan.
c) Mengemas bilik pejabat atau bilik belajar sebentar.


5. Berwuduk dengan memasang niat untuk menghalau syaitan. hahah aku semayang terusla...nk halau setan punye pasal...


8. Buat senaman setempat untuk meregangkan otot-otot yang letih seperti: a) Meramas dan menggerakkan jari tangan dan kaki.
b) Menggerakkan bahu dan leher.
c) Meregangkan lengan.


hahahah itu jela yang saya leh share ngn kawan2 klu ader komen2 or pandangan boleh luahkan ..heheheh...k nk sambung kije ..da.....

0 comments: